Hatvanas vek-Kitr a beat-mnia
dudu 2005.07.02. 11:03
A Beatles els kislemeze (Love Me Do) hetekig szerepelt a sikerlistn, s ezzel egy, a maga nemben pratlan sorozat kezddtt el. A liverpooli rajongk jl reztk: a zenekar a fsts, izzadsgszag Cavernbl hamarosan vgleg Londonba kltzik, megteremtve ezzel a mintt tbb tucat vidki zenekar szmra.
Az j zenvel jelentkez, j divatot diktl zenekar pldtlanul gyors sikere nyomn producerek, impresszrik jrtk "felfedez krtjukon" a vidki nagyvrosokat, s a szaksajt 1963-tl mr "beat-boomrl", a kznsg, a tizenvesek reakcijt, hisztrijt ltva pedig beatle-mnirl cikkezett.
S akkor ezen a ponton nknt addik a krds: mirt a Beatles s mirt a beatle-mnia,
A vlaszt ma mr komoly kutatsok nyomn adhatjk meg a rocktrtnszek. A Beatles 1963-64-ben egy kibontakoz ifjusgi lzads hullnhegyn robbant be a kztudatba. Ez a lzads mretben, dimenziiban, s jellegben is gykeresen klnbztt mindazoktl az ifjsgi megmozdulsoktl, amelyeta fejlett nyugati orszgokban valaha is tapasztaltak. A fiatalok a legklnbzbb "frontokon" kerltek szembe a jlti trsadalommal ( csupn egyetlen adalk: a rock s a beat a hborban komoly anyagi vesztesget szenvedett angolszsz orszgokban szletett meg) annak hatsgaival, intzmnyeivel s rtkrendszervel.
Ezekben az vekben au ifjsg trsadalmi slya a vilg legtbb orszgban szmszeren, de trsadalmi s gazdasgi rtelemben is megntt. A hbor utn szletett nagy ltszm vjratokhoz tartoz fiatalok 1962 s 64 kztt rtk el a tindzserkort, s ennek megfelelen a politikai, gazdasgi s kulturlis letben is jelentsen megntt a befolysuk. A trsadalmat azonban az Egyeslt llamokban, s nhny vvel ksbb Nagy-Britanniban is felkszletlenl rte ezt a demogrfiai, szocilis s kulturlis robbans.
A fiatalok j szrakozsi s kulturldsi ignyeiket ennek megfelelen nem tudtk hol s miben kilni, zsebpnzket nem volt mire kltenik, energiikkal nem tudtak mit kezdeni. Kialaktottak ht maguknak egy sajtos, j kulturt. Megnvesztettk - a lzads, a msknt gondolkods els jeleknt - a hajukat, sajt izlsk szerint ltzkdtek, rock and roll, majd beatzent hallgattak, s a megalakul j zenekarok mikrofonba kiabltk a korosztly rzseit s vgyait.
Mire a felntt trsadalom szbe kapott, mr egy j ifjsgi kultura szletett, ami 1963-tl a pinckbl, klubokbl, garzsokbl a napvilgra trt.
A vltozsok eleinte legfeltnbben a zene terletn mutatkoztak, mert ez az a mvszeti g, amelyben a rszvteli lehetsg a legklnbzbb szinteken knlkozott. Az olcs gitrokat brki megvehette, az akkordokat knnyen elsajtthatta, s akinek volt egy kis tehetsge, az a klubokban akr azonnal kznsg el llhatott. Ennek ksznheten a beat hamarosan a fiatalok nkifejezsnek s lzadsnak legfontosabb kzvett- s kifejezeszkzv vlt.
Ez a zene pp olyan volt, mint a fiatalok j nemzedke. Hangos, ntudatos, rzki, beszdes, szkimond. Egy magra tall, magra ismer, kvetelseit megfogalmaz j nemzedk hangja volt. S mivel a trsadalom egsze, az idsebb genercik idegenkedve s ellenszenvvel fogadtk, a beatzene az ifjsgnak, illetve az ersd ifjsgi ntudatnak is dnt fontossg rszv vlt.
Ezt bizonytotta, hogy 1964-ben a nemzetkzi sajt - ltva a brit zenekarok amerikai sikereit - mr "brit invzirl" cikkezett. S a kvetkez 1-2 vben ezek az "invzis" zenekarok meghdtottk Eurpt is. A beatzene az ifjsg nemzetkzi nyelvv vlt, s a zene krlszervezd szubkultura, majd az j kultura is a vilg brmely pontjn ugyanazt jelentette.
Kvetkezik: A beatlemnia vei (1964-66)
|