usmusic
usmusic
ltogatk
Induls: 2005-07-01
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
men
 
Egy kis zenetrtnet
Egy kis zenetrtnet : Az instrumentlis B oldal szletse - avagy amikor a zenei forradalmat diszkknt kezdtk emlegetni

Az instrumentlis B oldal szletse - avagy amikor a zenei forradalmat diszkknt kezdtk emlegetni

dudu  2005.07.02. 11:15

A rocktrtnelem sorn szmos alkalommal megismtldtt: az jtsok oda vezetnek, hogy egy j zenei stlus szletik. Mindezrt a dalrs j mdszerei, az j neklsi formk, az j hangszerels, a szerkeszts s a ritmus, az j marketinges tletek, az jabb trsadalmi szoksok s az jabb technolgik egyttesen a felelsek. A hetvenes vek kzepn a diszk esetben is gy trtnt A vilg sszes sarkbl olyan jtsok gyltek ssze az USA-ban, melyek egyttesen meghatroztk azt a zenei-sznpadi vilgot, amelyet a diszk teremtett.

A hetvenes vek els felben a DJ-k j lemezprgetsi lehetsgeket kezdtek el keresni. Az akkori ttrk: Nicky Siano, David Mancuso, Larry Levan s Frankie Knuckles sokkal tbbet szerettek volna tenni a pultnl, mint egyik dalt egyszeren a msikba keverni. Olyan j mdszereket prbltak tallni, melyek segtsgvel megvltoztathatjk a dalokat. A dal kzepbe ugorhatnak, meghosszabbthatjk azt, s -fleg - a sajt nvjegykkel lthatjk el. Persze, akkoriban ezt vghez vinni szinte teljesen lehetetlen volt. A legtbb DJ kt lemezjtszval dolgozott, s sokszor a lemezeket kt pldnyban vettk meg, hogy ugyanazt a dalt sszekeverhessk. Az e fajta mixels teret nyitott nmi kreativitsnak, de mivel a lemezeken tallhat kt dal ugyanaz volt, nem sok mindenre volt lehetsgk.

Egyes DJ-k azonban azt gondoltk, hogy tudjk a megoldst. Ha sikerlne egy olyan lemezt szereznik, amelyik a dal instrumentlis vltozatt is tartalmazza, akkor bizony valban ltrehozhatnnak valami jat. A vokl kzepn hirtelen az instrumentlisra vltannak, meghosszabbtank a dalt, vltozatos zenei alfest rszeket s elemeket tudnnak elklnteni, felpthetnk az energit, s amikor a kznsg kszen ll az rletre, akkor a DJ visszaugorna a voklhoz, s a terem felrobbanna!

Ez volt a 12-inches eltti stt korszak, amikor minden kislemezt 7-inches vltozatban, azaz 45-s fordulatszmon adtak ki. A lemezkiadk ezeken a single-ken ltalban olyan dalt adtak ki a B oldalon, amely ismeretlen s flsleges volt. Ekkor jtt a nagy tlet! Mi volna, ha a lemezkiadk az A oldalon tallhat dal instrumentlis vltozatt vennk fl a msik oldalra? A DJ-k gy - ha megvennk a lemezt - a vokl s az instrumentlis vltozat meghallgatsa utn eldnthetnk, hogy milyenek a dal eslyei. Ezt kveten megvehetnk a dalt mg egy lemezen s a kt vltozatot egymsba keverhetnk. Persze az tlet csak a tncdalokra vonatkozott. Bizonyra senki sem adna ki olyan balladt, melynek B oldaln az instrumentlis vltozata tallhat. De a tnczenk esetben kivl tletnek tnt. A DJ-k gy sokkal tbbet jtszank a dalokat, ami az eladsok nvekedshez vezetne. St, a lemezkiadnak gy sokkal kevesebb pnzbe kerlne egy lemez kiadsa, mivel nem kellene egy flsleges dalt is feltennik a lemezre.

1973-ban rkezett el a trtnelmi pillanat. Scepter szerzdst kttt a First Choice 'Armed and Extremely Dangerous' c. dalra a Bell Records-szal cserbe az Ultra High Frequency 'We're on the Right Track' c. dalrt, amirl tudtam, hogy sikeres lesz. A problmt az jelentette, hogy csupn egyetlen dalunk volt az Ultra High Frequency-tl, a B oldalra azonban semmink sem. gy sarokba szortottam Sam Goff-t, a Scepter helyettes elnkt. Elmagyarztam neki a DJ-k problmjt s azt javasoltam, hogy vegyk fel a 'We're on the Right Track' instrumentlis vltozatt a B oldalra. Sam-et a hallottak sokkoltk. "Ezt nem tehetjk meg, Mel." -vgott vissza. "Az emberek azt hiszik majd, hogy t akarjuk verni ket." A B oldal hagyomnya olyan rgi s srtetlen volt, hogy Sam gy vlte, hogy a lemezvsrlk azt hinnk, hogy egy sszecsapott lemezrl van sz, ha egy lemezen nem kt dal szerepelne.

De ezttal kitart voltam. A kiadnl n voltam az egyetlen, aki ismerte s mohn kvette a klubokban foly esemnyeket. Emlkeztettem ket arra, hogy n voltam az, aki megjsolta az "I Love You, Yes I Do" cm dal vratlan visszatrst. Ezttal sem voltam hajland feladni, ezrt vgl vonakodva, de beleegyeztek. Valsznleg azrt, hogy vgre megszabaduljanak tlem. (Egybknt az "Armed and Extremely Dangerous" c. dal, amit Scepter a Bell-nek adott el, mivel szerintk tlsgosan hasonltott a Supremes-re, hatalmas sikert hozzott a Bell-nek. A dal, sikolt rendrsgi szirnival s tbori harsona szer szlogenjvel: 'Be on the lookput for a dangerous man!' (Vigyzz a veszlyes emberekkel!) hatalmas siker lett a tnctermekben.

gy trtnt teht, hogy a "We're On the Right Track" lett az els olyan dal, amit gy adtak ki, hogy a lemez B oldaln annak instrumentlis verzija szerepelt. A klubok DJ-i teljesen bevadultak tle, a lemezbl mg a rovtkkat is kikoptattk, annyit jtszottk. Azonnal siker volt a tncparketteken is, gy a tbbi lemezkiad s a producerek is felfigyeltek r. Hnapok alatt elterjedt ez a gyakorlat, s 1973 vgre az instrumentlis B oldalnak hatalmas szerepe lett a DJ-k mvszetnek fejldsben. A lemezipar szabvnyv vlt, s mg a mai napig is az. Vgl is nemcsak a tncdalok B oldalra kerltek meghosszabtott instrumentlis mixek vagy egyb mixek, hanem ms lemezekre is.

 

A SLGERLISTK OSTROMA

Aztn 1974-ben gy tnt, hogy minden sikerlni fog. A producerek sszefgg stlus dalokat adtak ki, a diszknak infrastruktrja lett - kialakult a klubok hlzata, a sztr DJ-k sorrendje, egyre ntt a rdis lemezlovasok szma, valamint felbukkantak az olyan igazgatk, mint n, akik rtettk, hogy mi trtnik, s ltogattk a klubokat is. Minden a helyn volt s az radatot nem lehetett meglltani. A gt sztrobbant.

Egyik lemezkiadknl tett ltogatsa sorn Nicky Siano az egyik kupacbl kiemelt egy lemezt, amit a Twentieth Century Recordsnl bukottnak minstettek, s elkezdte jtszani a Gallery-ben. S lss csodt, azon a tlen Barry White Love Unlimited Orchestra elnevezs zenekarnak Love's Theme" cm dala rvid id alatt hatalmas siker lett.

A "Love's Theme" hatalmas sszellts, sszesen 17 percig tart. Bizonyos DJ-k valsznleg azrt is rtkeltk a dalt, mert jtszsa kzben vgre leveghz jutottak, s megmentette ket attl, hogy egy vegbe kelljen vizelnik. De a dal hosszsga ugyanakkor a siker akadlyozjnak is tnt, ezrt sokan meglepdtek, amikor a "Love's Theme" a klubokbl tkerlt a rdik hullmhosszaira s a sz szoros rtelmben berobbant a slgerlistkra. 1974 februr 9-n lett listavezet. Egy hnappal ksbb Eddie Kendricks "Boogie Down" cm dala, egy msik klub-kedvenc, mr szintn a slgerlista msodik helyezettje volt.

prilisban aztn jtt Gamble s Huff produkcija, a "TSOP (The Sound of Philadelphia)" s mr kt hetet tlttt a slgerlista ln. A "Love is the Message" kvette a hatalmas klub- himnuszok sorban. s ettl kezdve a dolgok igazn felforrsodtak. Jlius 6-n a Hues Corporation "Rock the Boat" c. dala trt a cscsra, majd egy httel ksbb George McCrae "Rock Your Baby" cm dala vette t a listavezet pozcit. Hirtelen, szinte a semmibl valami elementrisan j kezdett megjelenni a slgerlistkon.

Ez az j hangzs minden mstl klnbztt. Mikzben a popzenben folytatdtak a kialakult trendek. Elton John ebben az vben rta al az MCA-val a nyolc milli dollros szerzdst, s ugyancsak ebben az vben rte el Steve Miller The Joker cm albuma az albumlista cscst. Ebben az vben debtlt a Kiss zenekar. Billy Joel is els sikert aratta a Piano Man cm dalval, a tmeg pedig tombolni kezdett David Cassidy londoni koncertjn s szintn ebben az vben trtnt, hogy Jon Landau kritikus, egy j elad, Bruce Springsteen bostoni koncertje utn azt rta, hogy ltta "a rock and roll jovjt".

A rock teht tovbb terjeszkedett, de mr valami j hangzs is megszlalt benne. Megjelense hamarosan hivatalosan is elismertnek szmtott, miutn a Billboard magazin, s azt kveten mindenki ms a zeneiparban, a zenei forradalmat diszkknt kezdte emlegetni.

A 'Rock Your Baby' s a Rock the Boat"-hoz hasonl daloknak jl felismerhet dallama, jellegzetes funky ritmusa, s eleven, optimista s szexi hangvtele volt, melyhez eredeti knnyedsg trsult. A dalszvegek egyszer tmkat ismteltek: "I'd like to know, where you got the notion"..."shake, shake, shake/shake your body" (Tudni akarom honnan tudod...rzd, rzd, rzd/rzd a tested). Olyan tma ez, amely teljesen rtelmetlennek tnik, hacsak nem a tncparketten vagy valamilyen ajzszer hatsa alatt ismtelgeti az ember, mikzben ppen beleszeret valakibe. Akkor ezek a sorok rk igazsgnak tnnek. A fertz ritmuson s az egyszer dalszvegeken tl azonban ezek a dalok valami radiklisan jat, s az addigi poptl eltrt is kpviseltek. A hetvenes vek kzeptl -vekig-az sszes nagyobb esemny olyan volt, amit nhny rock kritikus 'megynk a fejnk utn' attitdnek nevezett. Korbban a legmlyebben hat zenetek a rockeladk dalszvegeiben voltak, s a kznsg arra figyelt, hogy az egyttesek mit mondanak, illetve mit prblnak mondani neki. Az esemnyt maguk a sztrok jelentettk, s rajongiknak az volt a dolga, hogy imdjk s kvessk ket mindenhov..

Ez az j zene viszont nem azrt volt, hogy megfontoljk. Sokkal inkbb arra szntk, hogy a kznsg megadja magt neki tnc kzben. Nem intellektulis tlts, hanem eksztatikus volt. A sztrok nem az nekesek, a producerek, vagy a dalszerzk voltak. A sztrok maguk a tncolk voltak. vekkel ksbb Kathy Sledge azt mondta a Sister Sledge "He's the Greatest Dancer" (A src a legjobb tncos) cm szmrl, hogy akkoriban mindenki azt hitte magrl, hogy a legnagyobb tncos. Elmeslte, hogy valjban is megtrtnt, hogy az emberek odajttek a sznpad mg s azt mondtk:"n vagyok az ember, akirl nekeltek, n vagyok a legjobb tncos."

Annak ellenre, hogy diszk szinte hnapok alat a lemezkiads meghatrozja tnyezje lett s a kiadk tbb billi dollr rtk lemezt adtak el, az j stlus meglehetsen kevs sztrt hozott ltre. Szinte egyet sem! De ez nem a vletlen mve volt! Nhny ember szerint ennek a legfbb ok az volt, hogy a diszk inkbb a producerek, s kevsb az eladk teremtmnye, s ez bizonyra igaz is volt.. De hasonlkppen igaz, hogy a rockkal ellenttben a diszknak nem volt szksge sztrokra. A lnyeg az rm, az eksztzis s az nkifejezs volt. Sok meleg frfinek s szmos afro-amerikainak, valamint bevndorlnak, klnsen az olaszoknak, lehetsget teremtett, hogy a tncbl egy kzssget hozzanak ltre.

Ezt persze elszr senki sem vette szre. Sokan mr vek ta jrtak klubokba s az, hogy a zenjket hirtelen tmegek kezdtk el szeretni, szinte alig hatott rjuk Nem is fogtk fl, hogy mi trtnik velk. m anlkl, hogy tudatba lettek volna, ezek a klubberek hamarosan egy szeizmikus zenei eltoldsba csppentnk. Ettl kezdve a rock, s minden, amit kpviselt meg kellett, hogy osztozzon a dicssgen,a kznsgen,a sikereken, a diszkval.

 

NYITBULI

Egy New York-i diszk nagy nyitestje olyan, mint egy Broadway-premier - a berkezst jelzi, de egyben az igazsg pillanata is. Egy nagyszer nyits sikeress tehet. Egy rossz nyits alulltogatottsgot s csdt jelent. Micheal 1978 janurjban egy hatalmas nyitbulit tervezett a Paradise Garage-ban. gy gondolta, ez lesz az a pillanat, amikor vgre a belvros ura lehet. De a valsgban a nagy nyits mindennl rosszabbul sikerlt: olyan totlis diszk- szerencstlensg lett belle, hogy legalbb kt v kellett a tulajnak, hogy lbra lljon.

Nem kellett volna gy lennie, mivel a Garage klubnak nem volt szksge hatalmas megnyitra. A szernyebb bulikat Micheal mr 1977-ben elindtotta, hogy pnzt szerezzen a hely felujtshoz,s a klub hamarosan sikeres rendezvnyek helysznv vlt. Igaz, eleinte a klub resen ttongott, s a klubtagsg csak lassan nvekedett az vek folyamn. Micheal a csrgedez-csurran pnzekbl szisztematikusan felujtotta a klub minden egyes rszt, mg vgl megptette lmai tncparkettjt. Mire az jv elrkezett, a Paradise Garage vgre tnylegesen elkszlt s eljtt a debtls pillanata.

"A diszk-szentlybe az els emeleti parkoln keresztl lehetett belpni, majd thaladtl a biztonsgi ellenrzsen a klubtagsgi asztalhoz. Ott egy papr darabot kaptl, amin az llt, hogy mennyit kell odafnt fizetned. Ezutn egy risi feljr aljhoz vezettek, amely a msodik emeletre vezetett. A feljr az plet teljes hosszban elnylt, tbb szz mter hosszan, szurok feketre volt festve s jelzlmpkkal felszerelve, mint egy repltri kifutplya. Ahogy felballagtl ezen az emelkedn, egy fny kezdett a hatalmba kerteni, beindult benned egy hajter - s kezdtl felszllni. A dbrgs egyre hangosabb lett, a tncparkett morajlsa egyre kzelibbnek tnt,a valsg viszont ezzel egy idben egyre messzebb kerlt mgtted. Amikor pedig az emelked tetejre rtl, kifizetted a belpdet s bebocstst nyertl a Szrke Terembe, mr egy msik vilgban voltl.

Eleinte ez a Szrke Terem alkotta az egsz klubot.(Ksbb Michael jratervezte a termet, majd tnevezte Kristly Teremnek. Woody Allen egyik filmjben, a Radio Days-ben, forgatott isa teremben.) Tovbb haladva majdem egy egsz vrosrsznyi hadonsz sttsg fogadta a ltogatt, kezek szanaszt, mindentt szenvedly, s tbb ezer ngyzetmter tnctr. Frankie Knuckles gy emlegette, hogy ez 'a legjobb tnctr az egsz vilgon.'

A Paradise garage egy msfajta tncterem volt. Rszben a mrete miatt, rszben, mert a tncol kznsg oly sokban klnbztt az akkori ismertebb diszkk kznsgtl. Egyrszrl, minden ktsget kizran a vros legkomolyabb tncosai jrtak ide. Nem volt pzols, nem voltak izom alapon kialakult klikkek, nem villogtak divatcick s semmilyen felsbbrend lista nem klnbztette meg a "szp embereket" a tbbiektl.. Ezek az emberek tncosok voltak.

Michael elkpzelse az volt, hogy a Paradise Garage els legyen azon neves diszkk kztt, amely a fekete s a latin meleg frfiaknak is otthont adna, nemcsak a fehreknek. Igaz a Loft klub mr megprblta ugyanezt, de a kisrlethez nem volt elg nagy, radsul underground klub volt, gy kivtelnek szmtott. Igaz jelkpesen minden fbb klubban lthattl feketket s latin szrmazsakat, de a meleg jszakai let azrt faj szerint szigoran elklnlt s fknt az alagsori brtnk, olcs brhzak s tzlpcsn keresztl megkzelthet helyek fogadtk be szvesen a kisebbsgben lv meleg frfiakat. Michael egyrtelmv tette, hogy a Paradise Garage vltoztatni akar ezen a helyzeten. Az akkori irnyzatot figyelembe vve, a diszk vilg reakcija elre megjsolhat volt. A Paradise Garage-t rvid id alatt "fekete" klubknt sztereotipizltk, annak ellenre, hogy a fajok egyenslyban lltak egymssal.

A ritmus, a faj s a valsg hatsos keresztezse els osztly diszkt hozott ltre,amely gy volt fekete, mint meleg, s gy volt meleg, mint fekete, vagyis minden tvzdtt itt. Ami Louis Armstrong volt Benny Goodman-nek, ami Chuck Berry volt Elvis-nek, az volt a Paradise Garage a Flamingo-nak, a Studio 54-nek, s majdnem minden fehr klubnak: az abszolt, a vgs, az igazi. Az ide jr a lnyok komolyan gondoltk, tudtk, hogy mit csinlnak, s ez nyilvnval volt. Az Apollo Theatre vad szablyai uraltk a tmeget: a vad ljenzsek, a vidm, de szvtelen kiftylsek s kipisszegsek mindennaposak voltak. Ha tetszett a DJ, akkor tudomst szerzett rla. Ha nem, akkor halottnak szmtott. s ez a fellpkre is vonatkozott. Ez a tny mg vekkel ksbb is azonnal nyilvnvalv vlt egy olyan feltrekv csillagnak, mint Madonna, aki szintn fellpett itt. A Paradise Garage mr a hivatalos megnyitja eltt kivvta magnak azt a hrnevert, hogy nem csupn egy hardcore hely, ahov menni kell, de az egyetlen hely , amely hen tkrzi azt a szivrvnyt, amely a diszk vilgt elszben megalapozta.

 

A DISZK HALLA

Akkor egy olyan esemny kvetkezett, amely valamilyen vget jelzett, br akkoriban ezt nem vettlkszre. Steve Dahl, egy chicagoi rdis DJ fanatikusan hirdette, hogy a diszk szar, mg plkon s matrickon is, hogy felkorbcsolt egy dhng diszk visszahatst. Dahl bejelentette, hogy van egy meglepetse az anti-diszk rajonginak jlius 12-n a chicagoi Comiskey Park-ban, s nem is okozott csaldst. A White Sox s a Detroit Tigers meccs sznetben kilpett a plyra, s elkezdte anti-diszk gyszmisjt, amelynek egy hatalmas - diszk lemezekbl s pr kil TNT-bl ll - ravatal llt a kzppontjban. A szertarts tetpontjnl, mikzben a sok-sok ezer rajong azt vlttte, hogy "A diszk szar! A diszk szar!", Dahl meggyjtotta a ravatalt. Amikor a lngok elrtk a TNT-t, az egsz felrobbant s a leltkra a Szombat Esti Lz lemeznek g darabjai hullottak. A tmeg rjngeni kezdett, s gy a msodik flid elmaradt, amibena plyn keletkezett krter is szerepet jtszott. Ezt a robbanst termszetesen a lemezipar is meghallotta. Megkezddtt a nylt hbor-

Msnap egy rivlis rdiad Donna Summer "Last Dance" (Utols Tnc) cm dalt 24 rn keresztl jtszotta folyamatosan. A 24 ra elteltvel aztn bejelentettk, hogy a "Diszknak vge" ,s ttrtek a Top 40 rock vltozatra. A lz azonban tovbb folytatdott,. mrl holnapra a "Diszk Szar!"- kampny hatalmass ntte ki magt, s mindenki, akinek valaha brmilyen agglya volt a diszkval kapcsolatban, csatlakozott a kampnyhoz.. A rdis DJ-k nyltan eltltk a diszkzent, az elgedetlen rk zenei kiadvnyaikban tovbb tmadtak, s hamarosan az emberek is elkezdtek csfot zni brmibl, ami a diszkval kapcsolatos volt. Nhny ht elteltvel a programszervezk s piackutatk mr csak tmny utlatot talltak, ha brmirl sz esett, ami a diszkval kapcsolatos volt, a melegeket is belertve.

Hnapokkal a Comiskey Park-i gyls utn tucatnyi diszk- rdi elhagyta azt a hajt, ami szerintk sllyedni kezdett. A rock, a pop s csak a legnpszerbb diszkzene keverkt kezdtk el jtszani, s mindezt Urban Contemporary-nak (Mai Vrosinak) neveztk el. Mivel a rdiadk nem jtszottak diszkt, a szkkt, amely korbban tretlenl termelte a diszk slgereket kiapadt, s a diszk slgerlistk fltti uralmnak hihetetlen gyorsasggal vge lett.

A tny, hogy a forradalom vget rt, jl lthat volt a Billboard slgerlistjn is. Akkor sszel a hagyomnyos rockdalok kezdtek ismt hdtani: az Eagles-tl a "Heartache Tonight", vagy azok a dalok, amelyek mr a kzelg New Wave/MTV forradalmat sejtettk, gymint a "My Sharona" a Knack-tl, s a "Pop Muzik" az M.-tl.

Termszetesen a diszk azrt nem sznt meg teljesen. Michael Jackson "Don't Stop 'Till You Get Enough" cm dala oktberben slgerilsta vezet lett - pontosan egy htig. s Donna Summer Barbara Streisanddal kzs dala, a "No More Tears (Enough is Enough)" is kt htig szerepelt a slgerlista ln. Az 'egyszer az letben' egyttmkds kt ilyen sikeres ni nekes kztt Paul Jabara agyszlemnye volt. Paul adta ki Donna Summer Oscar-nyertes dalt, a "Last Dance"-t is az azt megelz vben. A trtnethez hozztartozik, hogy amikor eljtt az id, hogy a kt voklt felvegyk, Summer kt rt vrakoztatta Streisandot, amg befejezte egy korbban megszervezett koncert fellpst. "Senkire sem vrtam mg kt rn keresztl" - csattant fel Streisand, de tudta, hogy megri a vrakozst. A rdik nem hagyhattak figyelmen kvl egy ilyen kettst. A dal agresszv, 'Eredj a francba' szvege egy htlen szeretrl, felbtortotta a diszk hveit, akik a dalt a diszkt brlk fltti gyzelemnek titulltk. De a "No More Tears" csak kivtel volt, egy olyan remek dal, melyet olyan nagyszer nekesnk nekeltek. A rdik egyszeren nem tehettk meg, hogy figyelmen kvl hagyjk.

Msklnben az t a lejtn tovbbra is lefel vezetett. Volt mg nhny kisebb diszksiker az ezt kvet hnapokban s az 1980-as vek elejn, de semmi olyan, ami az elz vek sikerhez hasonltott volna. A Streisand-Summer harci kiltssal flkben a rajongk belttk, ahogy a diszk megkezdte leereszkedst a fld al.

A korbbi vekben mg soha nem vlt ilyen gyorsasggal npszertlenn egy olyan irnyzat, amely elzleg ilyen npszer volt. A rock and roll -nak vekbe telt, mg a swing fltti flnyt rvnyesthette. A diszknak viszont hat hnappal a Comiskey Park- incidens utn mr vge volt, st, a szt magt a mdia is csupn pejoratv rtelemben hasznlta ezt kveten. Akkoriban, ha a teljes kihalsra kerestek megfelel kifejezst, akkor azt mondtk: "Olyan halott, mint a diszk", s az emberek tudtk, hogy az illet mire gondol.

A zeneipar rsztvevi kzl mindenkinek ms magyarzata van a diszk gyors hanyatlsra. Gloria Gaynor ksbb azt nyilatkozta, hogy a diszk "olyan letformt fejlesztett ki, amit Kzp-Amerika zlstelennek tallt." August Darnell, a Dr. Buzzard's Savannah Band-bl a kapzsisgot tette felelss. "Azokat ez embereket, akiknek nincs szvk s a lelkk a zenhez, csupn pnzt akarnak csinlni belle." Judy Weinstein szerint a "diszk sz lte meg a diszkt. Brmit, ami gyorsan npszerv vlik azok az emberek puszttjk el, akik teremtettk." Vgl a "diszk hallt" nem lehetett elklnteni az ltalnos reakcitl, mely a melegek ellen irnyult. Ez volt Anit Bryant 'Mentsd meg a gyerekeinket' kampnynak kora, az els jelents s nyilvnos fellps a melegek olyan elnyei ellen, amiket a tmeg szerint, zenjk egyre szlesebb krben val elfogadsa jelkpezett. A "Diszk Szar!" - kampny gyakran nyltan s szintn lltotta - a diszk a buzik zenje. Mg akkor is ezt vallotta, amikor az ilyen jelleg rzelmeket mr nem mondtk ki ilyen nyltan. Amg a diszk csupn egy beugrnyi helyet, majd ksbb egy egszen nagy beugrnyi helyet foglalt el, nem jelentett nagy veszlyt. De miutn kezdte tvenni a hatalmat, mr veszlyess vlt. Azok a kulturlis erk, melyek a hatalomtvtelt ijesztnek talltk, hatalmasak s nagyon ersek voltak. A diszk hallt elre megterveztk.

A bizonytk, mely igen rdekes, s mely fltt gyakran elsiklunk az, hogy a diszk valjban soha nem halt meg. Az j stlus, amely kvette nem volt ms, mint diszk - a nyilvnos meleg hangvtel nlkl. Az olyan egyttesek, mint a Blondie, a Human League, a Men at Work, a Knack, a Hall and Oates, st, az sszes korai nagy MTV-zenekar bizony mind olyan zent jtszottak, amely emlkeztetett a diszk kplethez. Ugyanaz a szablyos tem, ugyanaz a BPM, ugyanazok a technikai trkkk, s ugyanaz az elktelezettsg a tnc megszllottjaival szemben.

A korai 80'-as vek legnagyobb albuma, Michael Jackson Thriller-je minden rtelemben diszk album volt. A legnagyobb feltrekv j sztr, Madonna, minden rtelemben diszk sztr volt. Csupn kt olyan dolog volt, ami klnbztt a klasszikus, 70'-es vebeli diszktl. Az els, hogy nem diszknak hvtk, hanem tnczennek, New Wave-nek, rocknak, vagy R & B-nek. Teht brminek, csak diszknak nem. A msik dolog pedig az volt, hogy nem hoztk sszefggsbe ezt az j tnczent a vrosi meleg frfiakkal. Az j zene egyenes volt, fknt fehr, kzposztlybeli s klvrosi. De ha egy 1983-as MTV-s sikert, mint pl. David Bowie "Let's Dance", vagy Micheal Jackson "Billie Jean", vagy Micheal Sembello "Maniac" cm szmt egy idgp segtsgvel visszajuttatnnk 1977-be s lejtszannk a Flamingo klubban, teljesen odaill lenne.

Az emberek termszetesen a diszk "halla" utn sem hagytk abba a tncot. Ez sok embernek azt bizonytotta, hogy "Diszk Szar!" kampny lnyege a nemisg volt. A zene nem sokat vltozott, s a dalszvegek sem lettek kevsb eszementek. Az tem is folytatdott. De az j tnczene mr nem fgg ssze a melegekkel.

A Paradise Garage-hoz sokaknak szmos emlke fzdik. Ma, tbb mint egy vtizeddel a bezrsa utn, a Garage-t csak Szent Hely-knt emlegetik, amely menedkhely volt, egy brka, egy templom, egy katedrlis, egy otthon. Az emberek azt mondjk, hogy megmentette ket,befogadta ket az utcrl, rtelmet adott nekik. Taln furcsnak tnhet egy diszkt gy jellemezni, de egy trzs volt, akik odajrtak s azt csinltak, amit a trzsek szoktak vezredeken keresztl. Kzssget teremtettek a kzs tnccal, s az nneplssel. Csakgy, mint az eldeink, dobokat vertek, kifestettk az arcukat s a holdfnynl tncoltak. Minden er velk volt, mert a diszk falain kvl mg mindig szmzttek voltak. s ha voltak is elkpzelsek, hogy a diszk gyzelme jobb napokat jelenthet, az illuzik hamar szertefoszlottak. A diszknak is az lett a sorsa, mint a korbbi irnyzatoknak, stlusoknak, mire elfogadtk s sikeress vlt, mr el is indult a lejtn, a felejts tjn, hogy tadja helyt valami forradalmian jnak, amely ismtelten felhzza nhny vre Bill Haley rjt, hogy a rock ismt krbe jrjon (Rock Around The Clock)!

 
Naptr
2025. Mjus
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
ra
 

Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!